تکنولوژی دید در شب اتومبیل ها

تکنولوژی دید در شب اتومبیل ها
تاریخ:
۰۵ تیر ۱۴۰۰
تکنولوژی دید در شب اتومبیل ها
 
یکی از آپشن های خاص و پرهزینه که بر روی اتومبیل های گران قیمت نصب می شود تکنولوژی دید در شب است. علت قرارگیری این تکنولوژی در اتومبیل ها نمایش اجسام، حیوانات و انسان هایی است که ممکن است چراغ های جلو آن ها را پوشش ندهند و توسط راننده دیده نشوند.
با گسترش روز به روز اتومبیل هایی که در جاده ها تردد می کنند، تصادفات و سوانح رانندگی نیز بیشتر شده اند. به پی آن، نیاز به آپشن ها و سیستم های کمکی و هشداردهنده نیز بیشتر شد و خودروسازان در تلاش اند اتومبیل های خود را هم برای سرنشینان و هم برای عابران و سرنشینان دیگر اتومبیل ها ایمن کنند.
به طور کلی، تکنولوژی دید در شب یک آپشن امنیتی در اتومبیل هاست که راننده را قبل از بروز حادثه آگاه سازد.
 
تکنولوژی دید در شب به کاررفته در اتومبیل ها در دو نوع اکتیو  و پسیو هستند که خودروسازان با توجه به خواسته های خود، یکی از این دو نوع را انتخاب می کنند و در اتومبیل به کار می برند. هر کدام از دو نوع، ویژگی های مخصوص به خود را دارند، اما در نهایت، هر دوی آن ها نمایی از روبه‌روی اتومبیل که در شب قابل رؤیت نیست را نشان می دهند.
تکنولوژی دید در شب از نوع پسیو چگونه کار می کند؟
در سیستم پسیو دید در شب از دوربین های حرارتی ، که در جلوپنجره اتومبیل نصب می شود، استفاده می شود تا اجسام، افراد و حیواناتی که از خود گرما تولید می کنند را شناسایی کند و به تصویر بکشد. این دوربین ها تفاوت دمایی میان اجسام را تشخیص می دهند و با نمایش اجسام گرم با رنگ قرمز یا زرد به راننده هشدار می دهند که موجود زنده یا اتومبیلی در جلو قرار دارد.
 
بقیه اجسام موجود در مسیر که دمای کمتری دارند با رنگ تیره به تصویر درمی آیند و هشداری برای راننده حساب نمی شوند، همین ویژگی یکی از ضعف های مهم سیستم است، زیرا برای مثال، اگر مانعی مانند سنگی بزرگ در مسیر وجود داشته باشد که با محیط هم دما باشد، توسط تکنولوژی دید در شب نمایش داده نمی شود و راننده از وجود آن مانع بی خبر می ماند.
 
برد عملکرد سیستم  پسیو در مقایسه با سیستم اکتیو بیشتر است، چیزی در حدود ۳۰۰ متر، اما کیفیت تصویر تولیدشده توسط سیستم پایین تر است، زیرا در سیستم از دوربین حرارتی استفاده می شود و این دوربین ها توانایی به تصویر کشیدن دقیق جسمی که در مقابل قرار دارد را ندارند و تنها می توانند یک تصویر نسبی از جسمی که از خود حرارت تولید می کند را نمایش دهند.
 
یکی دیگر از نقاط ضعف این سیستم عملکرد نامناسب آن در روز های گرم سال است، زیرا در هوای گرم، دمای تمام اجسام موجود در مسیر رانندگی افزایش می یابد و دوربین های حرارتی هم آن ها را به رنگ قرمز و یا زرد نمایش می دهند، بنابراین در روزهای گرم صفحه نمایش یک تصویر زرد و قرمز را نمایش می دهد و خبری از تمایز میان اجسامی که در جاده هستند و اجسامی که از خود حرارت تولید می کنند نیست.
تصاویر حاصل از دوربین حرارتی در مانیتور اتومبیل و یا در نمایشگری که بین آمپر دور موتور و سرعت قرار دارد نمایش داده می شود. البته در سری های اولیه دید در شب فقط هشدارها در نمایشگر هدآپ نمایش داده می شدند و تصویری از محیط روبه‌ رو در اتومبیل نمایش داده نمی شد، اما در سیستم های جدیدتر تصاویر حاصل از تکنولوژی دید در شب در هدآپ نمایش داده می شود.
 
عملکرد دید در شب از نوع اکتیو به چه صورت است؟
در سیستم اکتیو دید در شب برای نمایان کردن بخش هایی از جاده که در تاریکی شب قابل رؤیت نیست و توسط چراغ های جلو هم پوشش داده نمی شود از نور مادون قرمز استفاده می شود. علت استفاده از نور مادون قرمز این است که در دسته نورهای مرئی قرار نمی گیرد و با تابش آن به جاده، راننده های اتومبیل هایی که از روبه‌ رو می آیند اذیت نمی شوند.
 
با انتشار نور مادون قرمز از اتومبیل، اجسام و اشیایی که در روبه‌روی اتومبیل قرار دارند در معرض این نور قرار می گیرند و سپس توسط دوربینی که در سیستم دید در شب نصب شده است، تصویربرداری می شوند.
در برخی از سیستم ها، نور مادون قرمز به صورت پالسی یا ضربه ای به محیط روبه‌رو تابیده می شود و در برخی دیگر از سیستم های دید در شب اکتیو، نور مادون قرمز به صورت یکنواخت به محیط روبه‌رو تابیده می شود که در نهایت، تفاوت خاصی در تصویر حاصل از آن ها نیست.
 
بزرگ ترین عیب این سیستم درست عمل نکردن آن در شرایط بد جوی است، زیرا در شرایط بد جوی نور مادون قرمز توسط قطرات باران، برف و یا تگرگ بلوکه می شوند و نمی تواند محیط روبه‌رو را کامل پوشش دهند.
ایراد دیگر این سیستم محدوده پوشش دهی پایین آن (بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر) است، زیرا منبعی که نور مادون قرمز تولید می کند پرقدرت نیست و محیط کمتر و نزدیک تری را تحت اثر خود قرار می دهد، به همین دلیل دوربین به کاررفته نمی تواند فضای دورتر و بیشتری را پوشش دهد.
آیا با نصب تکنولوژی دید در شب حوادث رانندگی کاهش می یابد یا نه؟
طبق آمار موجود حدود ۵۰ درصد تصادفات جاده ای در شب اتفاق می افتند و علت اکثر آنان هم عدم دید کافی از محیط اطراف است. در این شرایط تکنولوژی دید در شب می تواند بسیار کمک کننده باشد، اما به کارگیری آن در اتومبیل ها بسیار پرهزینه است و به همین دلیل است که از سیستم دید در شب در اتومبیل های گران قیمت استفاده می شود.
به طور کلی، اگر نصب این سیستم در اتومبیل های معمولی هم انجام شود می توانیم شاهد کاهش در آمار تصادفاتی باشیم که در شب رخ می دهد، اما از طرفی دیگر، برخی از راننده هایی که اتومبیل آن ها به سیستم دید در شب مجهز است این اجازه را به خود می دهند که با کمک این سیستم با سرعت بیشتری در شب حرکت کنند که این عمل ممکن است بسیار خطرآفرین باشد.
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
                          
                          
  ___    ___ __   __ _ __ 
 / _ \  / _ \\ \ / /| '__|
| (_) ||  __/ \ V / | |   
 \___/  \___|  \_/  |_|   
                          
                          
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو
 ۲۳ آبان ۱۴۰۰

روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

روش های  برطرف کردن خط و خش از روی خودرو تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمیشوند. این خط و خطوط در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند... شناخت و بررسی انواع خط افتادگی اگر جسم از رنگ ...  ادامه مطلب 
چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟ تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار ...  ادامه مطلب 
علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟
 ۲۲ تیر ۱۴۰۰

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟ یک دلیل بسیار مهم برای کم کردن باد لاستیک‌های اتومبیل ‌ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک‌ها است. این اثر می‌تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند. فشار باد درست لاستیک اتومبیل ، ...  ادامه مطلب 
اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
 ۲۰ تیر ۱۴۰۰

اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

هنگام نگاه کردن به تایر اتومبیل ها، اعداد و حروف نوشته شده بر روی آن نظر شما را به خود جلب می کند.در نگاه اول، این اعداد و حروف کمی گنگ و مبهم به نظر می رسند، اما هر کدام از آن ها به مفهوم و اندازه خاصی اشاره دارد که مفهوم ها و اندازه ها و ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات ...  ادامه مطلب 
چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟
 ۱۵ تیر ۱۴۰۰

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟   یکی از تغییرات مهمی که در اتومبیل های تولید شده در سال های اخیر مشاهده می کنیم، اضافه شدن دی لایت به آن هاست. این آپشن به حدی در دنیا فراگیر شده است که حتی در اتومبیل های داخلی مانند ۲۰۷، شاهین، سورن پلاس، دنا پلاس و کوییک هم از دی ...  ادامه مطلب