اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
تاریخ:
۲۰ تیر ۱۴۰۰
هنگام نگاه کردن به تایر اتومبیل ها، اعداد و حروف نوشته شده بر روی آن نظر شما را به خود جلب می کند.در نگاه اول، این اعداد و حروف کمی گنگ و مبهم به نظر می رسند، اما هر کدام از آن ها به مفهوم و اندازه خاصی اشاره دارد که مفهوم ها و اندازه ها و ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات نوشته شده بر روی تایرهای مختلف به شما کمک می کند تا تایری را انتخاب کنید که مناسب عملکرد اتومبیل و سایز رینگی که دارید باشد.
 
معمولا طرز نوشته شدن اعداد و حروف بر روی تمام تایرها یکسان است و فقط در برخی از آن ها واحد اندازه گیری اعداد نوشته شده متفاوت است. برای مثال، در برخی از برندها اعداد نوشته شده، بر حسب اینچ هستند و در برخی دیگر، بر حسب میلی متر.
برند و مدل تایر
یکی از نوشته هایی که در کنار تایرها درج می شود و معمولاً با فونت بزرگ تری نوشته می شود، برند تولیدکننده و مدل آن تایر است. برندهای تولیدکننده تایر نام خود را بر روی تایرهای خود با فونتی بزرگ تر از فونت نوشته های دیگر درج می کنند.
 
بعضی برندها نیز علاوه بر درج نام شرکت با فونتی بزرگ تر، آن را با رنگ دیگری می پوشانند تا به راحتی قابل خواندن باشد و بهتر مورد توجه قرار گیرد.
 
نوع تایر و کاربرد آن
حروف نوشته شده در سمت چپ مجموعه اعداد و حروف، معرف نوع  تایر است. نوع تایر به معنای این است که این تایر برای چه اتومبیل هایی قابل استفاده است. همان طور که می دانید تایر نصب شده بر روی کامیون ها با تایر نصب شده بر روی اتومبیل های شهری بسیار متفاوت است و حرف سمت چپ نشان دهنده این است که تایر مورد نظر باید در چه اتومبیل هایی نصب شود.
حرف P
اگر حرف مورد نظر “P” باشد، یعنی تایر مخصوص اتومبیل های سواری است و به این معنی است که بر روی اتومبیل های سواری، SUV، پیک آپ های کوچک و مینی ون ها یا به طور کلی passenger vehicles نصب می شود.
حرف LT
اگر حرف نوشته شده در سمت چپ LT باشد، به معنای Light Truck است، یعنی این تایر بر روی کامیونت ها پیک آپ های بزرگ، ون های بزرگ و همچنین SUVهای بزرگ نصب می شود.
حرف ST
حرف “ST” به معنای تایرهای اتومبیل ها و کامیون های مخصوص است که وزن بالایی را جابه‌جا می کنند. برای مثال، از این تایرها در اتومبیل های باری بزرگ، کشنده ها و اتومبیل های راه‌سازی استفاده می شود.
حرف T
نوشته شدن حرف “T” بر روی تایرهایی است که به عنوان زاپاس فرغونی استفاده می شوند و به معنای Temporary یا موقتی است. این تایرها در برخی از اتومبیل ها قرار دارند که استفاده از آن ها فقط برای مواقع اضطراری است.
بدون حرف
اگر تایری که بررسی می کنید هیچ کدام از حروف بالا را نداشت، یعنی تایر مورد نظر اروپایی است و در دسته تایرهای نوع P یا Passenger  قرار می گیرد.
پهنای تایر
عدد نوشته شده در سمت راست حروف مشخص کننده نوع تایر، اندازه پهنای تایر را در واحد میلی متر به ما نشان می دهد. این عدد می تواند ۱۸۵، ۲۰۵، ۲۱۵ و یا اعدادی دیگر باشد که ویژگی آن سه رقمی بودن آن است. این عدد فاصله اندازه گیری شده بین دو طرف تایر است. هر چه این عدد بزرگ تر باشد سایز تایر پهن تر می شود و چسبندگی اتومبیل نیز بیشتر می شود، اما در عوض، نرمی سواری اتومبیل کاهش می یابد و سرنشینان دست اندازها را بیشتر احساس می کنند.
ارتفاع دیواره یا فاق تایر
پس از عدد سه رقمی پهنای تایر، یک اسلش قرار می گیرد و پس از اسلش یک عدد دو رقمی به چشم می خورد که مقدار آن برابر است با نسبت ارتفاع تایر به پهنای آن، یعنی اگر عدد درج شده ۶۵ باشد، باید برای به دست آوردن ارتفاع دیواره تایر عدد ۰٫۶۵ را در عدد سه رقمی پهنای تایر ضرب کنید. هر چه عدد دو رقمی کمتر باشد، لاستیک فاق کوتاه تر است و هر چه این عدد بیشتر باشد فاق لاستیک بلندتر می شود.
ساختار تایر
یکی دیگر از حروف درج شده بر روی تایر، که پس از عدد دو رقمی قرار می گیرد، نشان دهنده نوع ساختار تایر است. این حرف می تواند یکی از سه حرف  R،  و یا B باشد که هر کدام از این حروف معرف یک ساختار است.  به معنی ساختار(Radial)، D  به معنای ساختار Diagonal Bias  و B  به معنای ساختار Bias Belted است. البته امروز تقریباً ساختار همه تایرها از نوع (Radial) است.
سایز رینگ مخصوص تایر
پس از حرفی که نشان دهنده نوع ساختار تایر است یک عدد دو رقمی قرار می گیرد که این عدد سایز رینگی است که تایر باید بر روی آن سوار شود. این عدد دو رقمی بر حسب اینچ است، یعنی اگر عدد نوشته شده ۱۸ باشد یعنی این تایر بر روی رینگ ۱۸ اینچی باید نصب شود.
ماکسیمم بار و سرعت قابل تحمل
پس از مجموعه اعداد و نوشته هایی که گفته شد، یک عدد و یک حرف قرار می گیرند، برای مثال: ۸۹  H.عدد ۸۹ نشان دهنده میزان باری است که تایر می تواند تحمل کند و با ضرب آن در تعداد تایرهای اتومبیل ، میزان باری که مجموعه تایرها می توانند تحمل کنند را نشان می دهد.
حرف H نیز نشان دهنده ماکسیمم سرعتی است که تایر می تواند تحمل کند. هر چه حرف مورد نظر به ترتیب الفبای لاتین جلوتر از بقیه باشد یعنی تایر می تواند سرعت های بیشتری را تحمل کند که این تحمل به معنای مدیریت بهتر حرارت ایجاد شده در تایر و کنترل پذیری بهتراتومبیل است.
تاریخ ساخت تایر
علاوه بر اعداد و حروفی که در بالا توضیح داده شد، بر روی تایر کدی درج می شود که به دات کد معروف است و محل درج آن نزدیک لبه رینگ است و با فونت کوچک تری نوشته می شود. یکی از اطلاعاتی که در دات کد وجود دارد تاریخ تولید تایر است که می تواند برای خریدار بسیار مهم باشد، زیرا تایرها هم تاریخ انقضا دارند و پس از مدتی حتی اگر استفاده هم نشوند، کارایی خود را از دست می دهند. عدد ۴ رقمی موجود در دات کد به این صورت است که دو عدد سمت چپ هفته تولید تایر و دو رقم سمت راست، سال تولید تایر را نشان می دهد. برای مثال، اگر عدد ۴ رقمی ۲۱۱۵ باشد یعنی این تایر در ۲۱امین هفته سال ۲۰۱۵ ساخته شده است.
ماکسیمم فشار قابل تحمل
یکی از اطلاعات نوشته شده در دات کد، ماکسیمم فشار هوایی است که تایر می تواند تحمل کند. این مقدار می تواند بر حسب کیلو پاسکال  و یا پی اس آی باشد. برای تنظیم فشار هوای تایر بهتر است برچسبی که به چهارچوب درِ راننده نصب شده است را بخوانید.
استاندارد کیفیت جنس تایر (UTQG)
شرکت های تولیدکننده، تایرهای خود را براساس سه ویژگی درجه بندی می کنند، میزان خوردگی عاج تایر، کشش و مقاومت دمایی. هر شرکت پس از اندازه گیری این سه پارامتر آن ها را بر روی تایر درج می کند تا خریدار تایر مورد نظر خود را پیدا کند.
 
خوردگی عاج
نرخ خوردگی تایرهای مختلف متفاوت است و این میزان می تواند عامل مهم در فرآیند خرید تایر باشد. بر روی تایر اتومبیل پس از کلمه Treadwear عددی سه رقمی قرار دارد که میزان نرخ خوردگی تایر را به ما می گوید. هر چه این عدد بزرگ تر باشد، مقاومت تایر نسبت به خوردگی بیشتر است. تست میزان خوردگی تایر توسط شرکت سازنده انجام می شود، به این صورت که، پس از ۷۲۰۰ مایل پیمایش تایرهای مختلف با هم مقایسه می شوند و هر کدام عاج بیشتری داشت عدد بیشتری نیز به دست می آورد.
کشش
نرخ کشش به معنی قابلیت متوقف شدن تایر بر روی یک خط راست در شرایطی که مسیر لغزنده باشد است. تایرهای مختلف پس از این تست درجه بندی می شوند، درجات این تست AA، A، و C است و به ترتیب، این میزان از AA تا C کاهش می یابد.
مقاومت دمایی
بحث مقاومت دمایی در سرعت های بالا بررسی می شود، زیرا دمای تایر در این سرعت ها بسیار زیاد است. درجه بندی تایرها از نظر مقاومت دمایی بین A تا C است و ترتیب آن از مقاوم ترین نسبت به دما تا ضعیف ترین است.
حروف M و S
نوشته های M+S و یا M&S بر روی تایرهایی درج می شود که در هر شرایط آب و هوایی به خوبی عمل می کنند. حرف M اول کلمه Mud است که به معنای لجن و گل است و حرف S اول کلمه Snow یا برف است. نشان دیگر، علامت کوهستان همراه با برف ‌دانه است که بر روی تایرهای زمستانی قرار می گیرد.
اعداد و حروف درج شده بر روی تایر چه مفهومی دارند؟
هر کدام از اعداد و حروف درج شده بر روی تایر به مفهوم و اندازه خاصی اشاره می کند که ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات نوشته شده بر روی تایرهای مختلف موجود در بازار می تواند به شما کمک کند تا تایری را برای اتومبیل خود انتخاب کنید که مناسب عملکرد آن و سایز رینگی که دارید باشد.
مهم ترین بخش نوشته های روی تایر کدام بخش است؟
مهم ترین بخش نوشته شده بر روی تایر که هنگام خرید باید به آن توجه کنید اطلاعاتی درباره پهنای تایر، فاق تایر، نوع ساختار و سایز رینگ است که در یک مجموعه قرار گرفته و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
آیا مراجعه به جدول ماکسیمم بار و سرعت قابل تحمل، قبل از خرید تایر الزامی است؟
مراجعه به این جدول الزامی ندارد، زیرا ماکسیمم سرعت و باری که اتومبیل می تواند تحمل کند از ماکسیمم سرعت و بار قابل تحمل تایر کمتر است و هیچ گاه مشکلی برای اتومبیل شما به وجود نمی آید.
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو
 ۲۳ آبان ۱۴۰۰

روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

روش های  برطرف کردن خط و خش از روی خودرو تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمیشوند. این خط و خطوط در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند... شناخت و بررسی انواع خط افتادگی اگر جسم از رنگ ...  ادامه مطلب 
چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟ تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار ...  ادامه مطلب 
علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟
 ۲۲ تیر ۱۴۰۰

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟ یک دلیل بسیار مهم برای کم کردن باد لاستیک‌های اتومبیل ‌ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک‌ها است. این اثر می‌تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند. فشار باد درست لاستیک اتومبیل ، ...  ادامه مطلب 
چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟
 ۱۵ تیر ۱۴۰۰

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟   یکی از تغییرات مهمی که در اتومبیل های تولید شده در سال های اخیر مشاهده می کنیم، اضافه شدن دی لایت به آن هاست. این آپشن به حدی در دنیا فراگیر شده است که حتی در اتومبیل های داخلی مانند ۲۰۷، شاهین، سورن پلاس، دنا پلاس و کوییک هم از دی ...  ادامه مطلب