علت تولید صدا در اتومبیل زمان ترمز چیست؟

علت تولید صدا در اتومبیل زمان ترمز چیست؟
تاریخ:
۱۲ تیر ۱۴۰۰
علت تولید صدا در اتومبیل زمان ترمز چیست؟
اصلی‌ترین علت تولید صدا در هنگام گرفتن ترمز، وجود ارتعاش است که با ریشه‌ یابی علت این ارتعاش می توان آن را بر طرف کرد.
در ترمزهای دیسکی ارتعاش‌ها می­‌تواند بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بر روی آن باشد.
در ترمزهایی که از سیستم کاسه چرخ استفاده می­‌کنند، ارتعاشات بین کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشت ­بند آن می‌تواند ایجاد شود.
همچنین ارتعاش در یک قسمت می­‌تواند باعث تحریک و ایجاد ارتعاش در قسمت های دیگر شود؛ زیرا قطعات پیوسته در حال سبک تر شدن هستند و به این صورت ارتعاش آسان ‌تر صورت می­‌گیرد.
برای حذف صداهای اولیه، صلبیت اجزای سیستم ترمز در اولویت است. در طراحی سیستم های ترمز، دمپینگ یا حذف­ کننده ارتعاش اولیه توسط عوامل زیر قابل اجراست:
۱- هنگام گرفتن ترمز به دقت گوش کنیم که صدایی از لنت شنیده می­‌شود یا نه و در صورت لزوم چک کنیم لنت­‌ها در جای خود محکم باشند به طوری که با دست جابه­ جا نشوند.
۲- استفاده از عایق‌ها . در­حقیقت عایق­‌ها یک مجزا­کننده هستند که مانند بالشتک عمل می­‌کنند و برای جلوگیری از ارتعاشات مورد استفاده قرار می­‌گیرند. اگر لنت­‌ها در جای خود به­ درستی نصب شده باشند ولی هنوز صدا تولید ­کنند، یکی از ارزان ترین و موثرترین راه­‌ها برای از بین بردن صدا این است که لنت­‌ها را از جای خود در­آوریم و پشت آن‌ها Shim نصب کنیم، زیرا  Shimها ارتعاشات بین لنت و کلیپر را کاهش می­‌دهند.
۳- گیره­‌ ها که با محکم کردن اتصالات و اجزا به یکدیگر، باعث افزایش صلبیت سیستم ترمز می‌­شوند باید امتحان شوند تا مطمئن شویم به درستی نصب شده­‌اند و در جای خود محکم هستند.
۴- همه گیره‌­ها، پین­‌ها و فنرها که به­ علت دمای بالای ترمز حالت فنریشان را از ­دست داده اند و شُل شده‌اند باید تعویض شوند.
۵- تمیز کردن و روغن‌کاری متعلقات کلیپر به حذف ارتعاشات کمک می­‌کند. ارتعاشات می­‌تواند بدلیل خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای مرتبط باشد.
۶- جایگزینی پین­‌ها و بوش­‌ها نیز می­‌تواند به عنوان یک راه­ حل در نظر گرفته شود.
۷- اگر کلیپر بسیار کهنه شده است و لق می­‌زند، بهتر است تعویض شود.
۸- یکی دیگر از علت های صدای جیغ در ترمزهای عقب، تماس ضعیف بین کفشک و کاسه چرخ است که این مشکل با جایگزین کردن لنت­‌های ترمز عقب یا پرداخت مجدد سطح داخلی کاسه چرخ قابل­ حل است.
۹- گرفتن لقی اجزای سیستم ترمز عقب که باعث ایجاد ارتعاش بین صفحه پشت ­بند و لنت ترمز عقب و در­نهایت عامل ایجاد صدا هستند، یکی دیگر از راه­‌های حذف صدای ترمز عقب به­ شمار می­‌رود.
 
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو
 ۲۳ آبان ۱۴۰۰

روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

روش های  برطرف کردن خط و خش از روی خودرو تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمیشوند. این خط و خطوط در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند... شناخت و بررسی انواع خط افتادگی اگر جسم از رنگ ...  ادامه مطلب 
چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟ تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار ...  ادامه مطلب 
علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟
 ۲۲ تیر ۱۴۰۰

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟ یک دلیل بسیار مهم برای کم کردن باد لاستیک‌های اتومبیل ‌ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک‌ها است. این اثر می‌تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند. فشار باد درست لاستیک اتومبیل ، ...  ادامه مطلب 
اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
 ۲۰ تیر ۱۴۰۰

اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

هنگام نگاه کردن به تایر اتومبیل ها، اعداد و حروف نوشته شده بر روی آن نظر شما را به خود جلب می کند.در نگاه اول، این اعداد و حروف کمی گنگ و مبهم به نظر می رسند، اما هر کدام از آن ها به مفهوم و اندازه خاصی اشاره دارد که مفهوم ها و اندازه ها و ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات ...  ادامه مطلب 
چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟
 ۱۵ تیر ۱۴۰۰

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟   یکی از تغییرات مهمی که در اتومبیل های تولید شده در سال های اخیر مشاهده می کنیم، اضافه شدن دی لایت به آن هاست. این آپشن به حدی در دنیا فراگیر شده است که حتی در اتومبیل های داخلی مانند ۲۰۷، شاهین، سورن پلاس، دنا پلاس و کوییک هم از دی ...  ادامه مطلب