روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو
تاریخ:
۲۳ آبان ۱۴۰۰
روش های  برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمیشوند. این خط و خطوط در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند...

شناخت و بررسی انواع خط افتادگی

اگر جسم از رنگ خودرو نرمتر باشد، اثری از رنگ خودش بر روی رنگ بدنه ی خودرو ایجاد خواهد کرد. اما اگر این جسم سختتر از بدنه خودرو باشد، این رنگ بدنه خودرو است که بر روی سپر یا چرخ خرید منتقل میشود. بعضی از خط افتادگیها قابل مرمت هستند و بعضی از آنها قابلیت ترمیم ندارند.

اما بعضی از این علائم به معنای واقعی، سطح خودرو را خراش میدهند. شیء صدمه زننده لایه رنگ رویی و حتی مقداری از رنگ زیر را برداشته اما رنگ آستر و بدنه فلزی را مخدوش نکرده است. هنگامی که هنوز مقداری رنگ در عمق خراش باقی مانده باشد، این امکان وجود دارد که با سمباده کشی ظریف، واکس و پولیش بتوان آن را مرمت نمود.

مرمت خراشیدگیها و خطوط

برای تشخیص خراشیدگی از اثر رنگ نیازی به دستگاههای پیچیده نیست. کافی است روی سطح آسیب دیده لمس شود تا مشخص شود که محل گود شده است یا رنگ بر روی آن نشسته است. اگر این خط در اثر کشیده شدن لاستیک، پلاستیک یا حتی رنگ وسیله ای دیگر ایجاد شده باشد، به سادگی با کمی اسپری ورنی یا پاک کننده چسب برداشته میشود. لکه های سرسخت تر را میتوان با کمی استون یا رقیق کننده رنگ و به کمک یک پارچه نرم پاک کرد.

اگر این لکه پس از استفاده از این روشها همچنان باقی ماند، از پولیش یا مواد خش گیر حاوی ترکیبات ساینده هم می توان استفاده کرد . ابتدا محل را با آب و صابون شسته ، سپس پولیش ساینده را بر روی آن پخش کرده و آنرا به صورت دورانی روی لکه پخش کنید تا لکه ناپدید شود. به محض اینکه خط افتادگی ناپدید شد، برای از بین رفتن جای سایش دورانی، روی آنرا به طرف چپ و راست دست می کشیم تا هیچ اثری باقی نماند و باید ماده ساینده با یک پارچه تمیز از روی بدنه ی خودرو پاک شود . سپس با استفاده از یک ابر نرم و تمیز مقداری پولیش معمولی بر روی محل مالیده شود تا خراشهای ریزی که در اثر سایش ایجاد شده اند هم محو گردند. و درانتها می توان از یک واکس بدنه خودرو هم استفاده کرد.

اگر اثر ایجاد شده بر روی خودرو خراشیدگی است، بایدمشخص شود که عمق آن به آسترهم رسیده گاهی یک سمت خراش سطحی است اما هرچه جلوتر میرود عمیق و عمیقتر میشود که معلوم می شود از آستر هم عبور کرده و به فلز زیر آن رسیده است. 
تقریبا تمام خودروهای جدید دارای یک لایه نگهدارنده شفاف بر روی رنگ بدنه هستند. این لایه برای براق شدن بیشتر رنگ نهایی و همچنین جلوگیری از رنگ پریدگی خودرو در اثر تابش اشعه ماورا بنفش است.

خراشهای بسیار سطحی بر روی این لایه شفاف، به سادگی با سمباده بسیار نرم یا مواد ساینده کرم مانند قابل مرمت هستند . با این حال اگر تمام لایه شفاف تا رنگ ساییده شود، باید یک مرتبه اسپری رنگ شفاف روی بدنه خودرو پاشیده شود که این کار باز هم ساده تر از ساختن رنگ اصلی خودرو است.
 مراحل ترمیم خراش
برای ترمیم خط افتادگی، ابتدا قسمت مخدوش شده با محلول آب و صابون شسته شود وسپس آن سطح می بایست خشک شود. برای ترمیم خط افتادگی نمیتوان خط را پاک کرد بلکه باید رنگ اطراف ناحیه آسیب دیده ساییده شود تا با عمق خط همسطح شود. برای اینکه اطمینان حاصل شود که این کار بیش از حد انجام نشده ، باید درون خراش را با ماده ای پر کرد که با رنگ بدنه تضاد داشته باشد. برای مثال برای بدنه قرمز، از واکس کفش مشکی می توان استفاده کرد و اگر بدنه تیره است، می توان واکس سفید را انتخاب کرد.هنگامی که این ماده رنگین به داخل خراشیدگی نفوذ کرد، باید باقی آنرا از روی بدنه پاک کرد.

برای سنباده کشی بی خطر،باید از کاغذ سنباده بسیار نرم ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ خشک و تر استفاده می شود. می بایست کاغذ سنباده را روی یک بلوک چوبی به اندازه کف دست قرار داد و آن را به آب سرد آغشته کرد ، میتوان یکی دو قطره مایع ظرفشویی هم  به آب اضافه کرد تا لیزتر شود و کار ساییش را مطمئن تر کند. محل خراشیدگی با حرکات نرم و کوتاه ساییده شود و جهت حرکت دست در زاویه های ۶۰ درجه نسبت به محل خراش تغییریابد.

ساییدن خراش باید از بالا تا پایین خط انجام شود و هر چند وقت یک بار سنباده را در آب خیس کرد. باید نرم و آهسته این کار را انجام داد و تا زمانی که رنگ واکس محو نشده است این عمل را تکرار کرد.
در این زمان، محل سنباده زده را خشک کرده و برای اطمینان از محو شدن خط، آنرا به خوبی بررسی می کنیم . اگر لایه شفاف را رد کرده و در ظرف آب سنباده، ذرات رنگ مشاهده شد ، باید اسپری شفاف را روی آن پاشید.
اگر رنگ خودرو از نوع معمولی و فاقد لایه شفاف است، مقدار زیادی رنگ در آب مشاهده خواهد شد. هنگامی که خراش به کلی از بین رفت محل آن با ماده مخصوص پرداخت شود . اگر سطح کار بزرگ است به دستگاه پولیش برقی نیاز است، در غیر این صورت برای مناطق کوچکتر یک تکه پارچه حوله ای نرم و کمی از ماده مذکور کافی است. کار پرداخت در حرکات دورانی انجام شود و پودر حاصل از آن با یک پارچه حوله ای دیگری گرفته شود.

هنگامی که تمام آثار سنباده از بین رفت، از یک پارچه نرم برای پاک کردن ذرات ماده ساینده استفاده شود. محل با آب شسته شود و باید پارچه روی دستگاه پولیش عوض شود و پد تمیز و آغشته به پولیش روی آن قرار گیرد، تمام محل پولیش کاری شود. برای سطوح کوچک باز هم میتوان از پارچه حوله ای و پولیش استفاده کرد. پس از اتمام پولیش، بازهم سطح مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت برطرف شدن خراش، بدنه واکس زده شود.
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
 _        _____  _ 
(_)      |  ___|(_)
 _  _ __ |___ \  _ 
| || '__|    \ \| |
| || |   /\__/ /| |
|_||_|   \____/ |_|
                   
                   
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟ تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار ...  ادامه مطلب 
علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟
 ۲۲ تیر ۱۴۰۰

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟ یک دلیل بسیار مهم برای کم کردن باد لاستیک‌های اتومبیل ‌ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک‌ها است. این اثر می‌تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند. فشار باد درست لاستیک اتومبیل ، ...  ادامه مطلب 
اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
 ۲۰ تیر ۱۴۰۰

اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

هنگام نگاه کردن به تایر اتومبیل ها، اعداد و حروف نوشته شده بر روی آن نظر شما را به خود جلب می کند.در نگاه اول، این اعداد و حروف کمی گنگ و مبهم به نظر می رسند، اما هر کدام از آن ها به مفهوم و اندازه خاصی اشاره دارد که مفهوم ها و اندازه ها و ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات ...  ادامه مطلب