اتومبیل های هیبرید و اتومبیل های تمام الکتریکی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اتومبیل های هیبرید و اتومبیل های تمام الکتریکی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
اتومبیل های هیبرید و اتومبیل های تمام الکتریکی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
تاریخ:
۰۲ تیر ۱۴۰۰
اتومبیل های هیبرید و اتومبیل های تمام الکتریکی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
 
در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو نوع خودرو می‌پردازیم.
مصرف سوخت بالا و تولید آلودگی های محیط زیستی باعث شده است که خودروسازان به سمت تولید اتومبیل هایی با مصرف سوخت کمتری بروند، تا هم آلاینده های کمتری تولید شود و هم سوخت کمتری مصرف شود.
بعضی از اتومبیل های پاک به صورت برقی – بنزینی و بعضی دیگر به صورت کاملاً برقی اند. اتومبیل های برقی – بنزینی موجود نیز به دو دسته تقسیم می شوند و به آن ها اتومبیل های هیبرید گفته می شود.
اکثر اتومبیل های هیبریدی به گونه ای هستند که موتور بنزینی، هم وظیفه شارژ باتری موتور برقی را بر عهده دارد و هم به عنوان پیشرانه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، موتور بنزینی، هم شارژر است و هم محرک.
اما در بعضی دیگر از اتومبیل های هیبریدی موتور بنزینی فقط وظیفه شارژ باتری موتور برقی را بر عهده دارد و در زمان لازم روشن می شود تا باتری را شارژ کند. در هر دو نوع ازاتومبیل های برقی – بنزینی نیازی به اتصال اتومبیل به برق نیست و شارژ اتومبیل توسط انرژی بنزین و تبدیل آن به انرژی الکتریکی انجام می شود.
نوع دیگر اتومبیل های پاک اتومبیل های تمام برقی یا اتومبیل های پلاگین هستند. این اتومبیل ها توسط برق شهری شارژ می شوند و پس از اتمام شارژ باتری متوقف می شوند و نیاز دارند دوباره شارژ شوند.
بین اتومبیل های هیبرید و تمام الکتریکی تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارد که آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
تفاوت در هزینه های نگهداری
هزینه نگهداری در اتومبیل های هیبرید دامنه گسترده تری دارد. در اتومبیل های هیبرید علاوه بر نگهداری بخش های مربوط به موتور الکتریکی ، باید بخش های مرتبط با موتور احتراقی اتومبیل نیز تحت نظر قرار گره شود. هزینه های مربوط به تعویض روغن موتور و فیلترها، تعویض روغن گیربکس، تعویض تسمه ها،محلول ضد یخ و همچنین تعویض شمع ها از جمله هزینه هایی هستند که برای مراقبت از موتور احتراقی و کارکرد مناسب آن نیاز است. البته هزینه های مربوط به موتورهای احتراقی در اتومبیل های هیبرید نسبت به اتومبیل هایی که در آن ها تنها از موتور احتراقی استفاده شده کمتر است، اما هزینه های این اتومبیل ها نسبت به اتومبیل های تمام الکتریکی بیشتر است.
هزینه موتور احتراقی در اتومبیل های تمام الکتریکی وجود ندارد، اما بخش های مکانیکی اتومبیل مانند کمک فنر ها، اجزای جلوبندی و عقب بندی، تایرها و… در این اتومبیل ها وجود دارد، بنابراین هزینه های مرتبط با آن ها نیز وجود دارد.
مسائل مربوط به افت قدرت ذخیره سازی باتری یا فاسد شدن آن در هر دو نوع هیبرید و تمام الکتریکی وجود دارد. در صورت خرابی باتری و تمام شدن گارانتی آن، هزینه زیادی باید برای تعویض باتری صرف شود، زیرا هم خود باتری گران است و هم دستمزد تعویض آن.
 
تفاوت در سوخت مورد نیاز اتومبیل های هیبرید و تمام الکتریکی
در اتومبیل های هیبرید سیستم تولید قدرت بین موتور بنزینی و موتور برقی تغییر می کند و متناسب با نیاز اتومبیل یکی از این دو موتور وظیفه تولید قدرت را بر عهده می گیرند، اما بعضی اوقات که نیاز به قدرت بیش تری وجود دارد، هر دو موتور برقی و احتراقی عمل می کنند تا قدرت مورد نظر تولید شود. به کار رفتن دو موتور در این اتومبیل ها مسافت قابل پیمایش توسط این اتومبیل ها را نسبت به اتومبیل های تمام الکتریکی بیشتر می کند. از طرف دیگر، این اتومبیل ها نیاز به شارژ باتری توسط برق ندارند، اما اتومبیل های تمام الکتریکی باید شارژ شوند.
کمبود جایگاه های شارژ اتومبیل های تمام الکتریکی از یک جهت و از جهتی، وجود تعداد زیادی از جایگاه های سوخت های فسیلی باعث شده است بیشتر مشتریان به سمت اتومبیل های هیبرید بروند.
با این وجود، هزینه مصرف شده برای شارژ اتومبیل های تمام الکتریکی در مقایسه با هزینه مصرف شده برای سوخت گیری اتومبیل های هیبرید در یک شرایط برابر متفاوت است و تمام الکتریکی‌ها هزینه کمتری را بر روی قبض برق به وجود می آورند.
 
نتیجه گیری
به طور کلی، با توجه به هزینه های کم تر اتومبیل های تمام الکتریکی ، امروز می بینیم که از اتومبیل های هیبرید بیش تر استقبال می شود، زیرا خودروهای هیبرید در کشورهای در حال توسعه نیز قابل استفاده اند، اما نمی توان از تمام الکتریکی‌ها در این کشورها استفاده کرد، زیرا زیرساخت های مناسب وجود ندارد.
در نتیجه، چون تعداد کشورهای در حال توسعه و همچنین جمعیت آن ها بیش تر از کشورهای پیشرفته است، مشتریان این کشورها نیز نقش اصلی را در میزان استقبال از اتومبیل های هیبرید و تمام الکتریکی در دنیا بازی می کنند.
 
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو
 ۲۳ آبان ۱۴۰۰

روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

روش های  برطرف کردن خط و خش از روی خودرو تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمیشوند. این خط و خطوط در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند... شناخت و بررسی انواع خط افتادگی اگر جسم از رنگ ...  ادامه مطلب 
چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟ تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار ...  ادامه مطلب 
علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟
 ۲۲ تیر ۱۴۰۰

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟ یک دلیل بسیار مهم برای کم کردن باد لاستیک‌های اتومبیل ‌ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک‌ها است. این اثر می‌تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند. فشار باد درست لاستیک اتومبیل ، ...  ادامه مطلب 
اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
 ۲۰ تیر ۱۴۰۰

اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

هنگام نگاه کردن به تایر اتومبیل ها، اعداد و حروف نوشته شده بر روی آن نظر شما را به خود جلب می کند.در نگاه اول، این اعداد و حروف کمی گنگ و مبهم به نظر می رسند، اما هر کدام از آن ها به مفهوم و اندازه خاصی اشاره دارد که مفهوم ها و اندازه ها و ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات ...  ادامه مطلب 
چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟
 ۱۵ تیر ۱۴۰۰

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟   یکی از تغییرات مهمی که در اتومبیل های تولید شده در سال های اخیر مشاهده می کنیم، اضافه شدن دی لایت به آن هاست. این آپشن به حدی در دنیا فراگیر شده است که حتی در اتومبیل های داخلی مانند ۲۰۷، شاهین، سورن پلاس، دنا پلاس و کوییک هم از دی ...  ادامه مطلب