سنسور باران چیست و چگونه کار می کند؟

سنسور باران چیست و چگونه کار می کند؟
تاریخ:
۱۰ تیر ۱۴۰۰
سنسور باران چیست و چگونه کار می کند؟
 
با ظهور تکنولوژی و به کار رفتن سنسور در بخش های مختلف اتومبیل شاهد به کار رفتن سنسور باران در اتومبیل ها بودیم که به صورت اتوماتیک سرعت عملکرد برف پاک کن ها را متناسب با شدت بارش تنظیم می کرد. این سنسورها با استفاده از ارسال نور مادون قرمز کار می کنند و میزان بارش را تشخیص می دهند و متناسب با آن دور برف پاک کن را تنظیم می کنند.
هنگامی که باران یا برف می بارد نیاز دارید از برف پاک کن استفاده کنید تا شیشه جلوی اتومبیل تمیز شود تا بتوانید دید بهتری نسبت به مسیر داشته باشید و از بروز حادثه جلوگیری کنید.
سرعت و شدت بارش برف یا باران می تواند متفاوت باشد و باید متناسب با آن سرعت عملکرد برف پاک کن را تنظیم کنید. در برخی از اتومبیل های قدیمی در روی دسته تنظیم برف پاک کن که در سمت راست فرمان قرار می گرفت، فقط ۳ حالت تعریف شده بود که آن سه حالت، خاموش، دور کند و دور تند بودند. در آن اتومبیل ها راننده می بایست با تغییر در وضعیت دسته برف پاک کن و قرار دادن آن در حالت های مختلف، متناسب با بارش باران یا برف عمل می کرد و شیشه را از آن ها پاک می کرد.
اما بعدها در اتومبیل ها شاهد تایمرهایی بودیم که با تنظیم کردن آن ها در حالت های مختلف، برف پاک کن با فواصل زمانی مشخصی عمل می کرد که راننده تنظیم می کرد. به این ترتیب، نیازی نبود تا راننده دائماً در حال تغییر در وضعیت دسته برف پاک کن باشد و فقط لازم بود تا وضعیت تایمر را طوری تنظیم کند تا به محض این که دید شیشه کم شد، برف پاک کن ها کار کنند و مسیر برایش مشخص شود. در این نوع از برف پاک کن ها هم نیاز بود به محض تغییر در شدت بارش برف یا باران، راننده در تایمر برف پاک کن تغییراتی را ایجاد کند و سرعت عملکرد برف پاک کن را تغییر دهد.
سنسور باران در پشت شیشه جلو نصب می شود و دور آن توسط یک لایه سیاه پوشیده می شود و یک بخش کوچک از آن بدون پوشش باقی می ماند تا بتواند میزان بارش را از آن ناحیه تشخیص دهد.
در صورت تعویض شیشه جلو باید نصاب شیشه را آگاه کنید که اتومبیل شما به سنسور باران مجهز است تا هنگام جانمایی شیشه جدید با دقت عمل کند و پس از نصب شیشه از صحت عملکرد سنسور باران اطمینان حاصل کنید.
 
سنسور باران چگونه شدت بارش را تشخیص می دهد؟
 
سنسور باران با ارسال نور مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه به سطح شیشه، میزان نور بازتاب شده را می سنجد و متناسب با آن تشخیص می دهد که سطح شیشه چه مقدار تر شده است. با بارش برف یا باران به سطح شیشه، نور منتشرشده از سنسور پراکنده می شود و میزان نور کمتری به سنسور بازتابیده می شود. در این زمان، سنسور متوجه می شود که سطح شیشه تر شده است و دستور می دهد تا برف پاک کن ها کار کنند. هر چه میزان نور کمتری به سنسور بازتاب شود یعنی میزان بارش شدیدتر است و به همین علت سرعت عملکرد برف پاک کن ها بیشتر می شود تا سطح شیشه دید بهتری را به راننده بدهد.
در اتاتومبیل های مدرن تر می بینیم که سنسور باران با سیستم اتولایت به طور هماهنگ عمل می کند، زیرا در بسیاری از مواقع که شدت باران زیاد می شود، نیاز به روشن شدن چراغ ها هم وجود دارد، بنابراین در مواقعی که شدت باران از حدی بیشتر شد و این میزان توسط سنسور باران تشخیص داده شد، چراغ های اتومبیل هم به صورت اتوماتیک روشن می شوند تا از بروز خطر جلوگیری شود.
 
آیا برای عملکرد برف پاک کن های عقب هم از سنسور باران استفاده می شود؟
 
در اتومبیل های هاچ بک و SUV از برف پاک کن عقب استفاده می شود، اما می بینیم که عملکرد برف پاک کن عقب با سنسور باران هماهنگ نیست، زیرا هنگام رانندگی نیازی به عملکرد برف پاک کن عقب نیست. شروع به کار برف پاک کن عقب زمانی مهم است که راننده دارد دنده عقب حرکت می کند، در این زمان، در صورت فعال بودن برف پاک کن های جلو، به محض قرارگیری دنده در حالت R یا معکوس، برف پاک کن عقب هم فعال می شود تا شیشه عقب برای راننده دید بهتری داشته باشد.
 
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو
 ۲۳ آبان ۱۴۰۰

روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

روش های  برطرف کردن خط و خش از روی خودرو تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمیشوند. این خط و خطوط در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند... شناخت و بررسی انواع خط افتادگی اگر جسم از رنگ ...  ادامه مطلب 
چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟ تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار ...  ادامه مطلب 
علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟
 ۲۲ تیر ۱۴۰۰

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟ یک دلیل بسیار مهم برای کم کردن باد لاستیک‌های اتومبیل ‌ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک‌ها است. این اثر می‌تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند. فشار باد درست لاستیک اتومبیل ، ...  ادامه مطلب 
اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
 ۲۰ تیر ۱۴۰۰

اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

هنگام نگاه کردن به تایر اتومبیل ها، اعداد و حروف نوشته شده بر روی آن نظر شما را به خود جلب می کند.در نگاه اول، این اعداد و حروف کمی گنگ و مبهم به نظر می رسند، اما هر کدام از آن ها به مفهوم و اندازه خاصی اشاره دارد که مفهوم ها و اندازه ها و ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات ...  ادامه مطلب 
چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟
 ۱۵ تیر ۱۴۰۰

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟   یکی از تغییرات مهمی که در اتومبیل های تولید شده در سال های اخیر مشاهده می کنیم، اضافه شدن دی لایت به آن هاست. این آپشن به حدی در دنیا فراگیر شده است که حتی در اتومبیل های داخلی مانند ۲۰۷، شاهین، سورن پلاس، دنا پلاس و کوییک هم از دی ...  ادامه مطلب