سنسور نور چیست؟

سنسور نور چیست؟
تاریخ:
۱۰ تیر ۱۴۰۰
سنسور نور چیست؟
 
یکی از آپشن هایی که امروزه در اکثر اتومبیل ها نصب می شود سیستم اتولایت است که با استفاده از داده های سنسور نور کار می کند، به گونه ای که، کامپیوتر اتومبیل متناسب با نور محیط تشخیص می دهد که زمان روشن شدن چراغ های جلو فرا رسیده است یا نه.
هنگام رانندگی در روز یا شب ممکن است از محیط هایی عبور کنیم که میزان نور تغییر کند و نیاز باشد چراغ های جلو خاموش یا روشن شوند. برای مثال، اگر در طول روز از تونلی عبور کنیم، باید چراغ های جلو را روشن کنیم تا هم دید کافی داشته باشیم و هم اتومبیل هایی که از روبه‌ رو می آیند ما را ببینند البته اگراتومبیل شما دی لایت داشته باشد توسط اتومبیل هایی که از روبه ‌رو می آیند دیده می شود.
در حالتی دیگر، اگر شب هنگام وارد محیطی شویم که نور کافی وجود داشته باشد، نیاز به روشن بودن چراغ های جلو نیست. با توجه به این مثال ها به سنسوری نیاز داریم تا میزان نور محیط را تشخیص دهد و با توجه به آن، در صورت نیاز، چراغ های اتومبیل را خاموش و یا روشن کند. عملکرد سنسور نور تنها مخصوص چراغ های جلو نیست بلکه چراغ ها عقب اتومبیل هم روشن می شوند.
 
سنسور نور در کدام قسمت از خودرو قرار می گیرد؟
 
سنسور نور ممکن است در یکی از سه قسمت زیر قرار گرفته باشد و میزان نور محیط را تشخیص دهد:
1- در اتومبیل هایی که سنسور باران دارند، این سنسور در کنار سنسور باران و در پشت آینه وسط قرار می گیرد.
2- در بخش جلویی داشبورد و نزدیک شیشه جلو
3- در برخی از اتومبیل هایی که سنسور باران ندارند هم ممکن است این سنسور در پشت آینه وسط قرار گرفته باشد.
 
ویژگی های مثبت قرارگیری سنسور نور در اتومبیل ها
 
نصب و قرارگیری سنسور نور در اتومبیل ها باعث می شود از چراغ های اتومبیل در بهترین شکل ممکن استفاده شود و در صورت تشخیص این که نور از میزان معینی کمتر شد چراغ ها فعال شوند و پس از قرارگیری اتومبیل در محیطی که نور کافی دارد، چراغ ها خاموش شوند.
یکی از مزیت های مهم سنسور نور این است که احتمال بروز خطر در اثر خاموش بودن چراغ ها هنگام رانندگی در شب از بین می رود، زیرا برخی از راننده ها هنگام رانندگی در شب فراموش می کنند که چراغ های اتومبیل را روشن کنند و در پی آن توسط راننده های دیگر دیده نمی شود و ممکن است خطر آفرین باشد.
یکی دیگر از مزایای این سنسور افزایش طول عمر باتری اتومبیل است، زیرا در صورت روشن بودن چراغ ها عمر باتری کاهش می یابد و به مرور زمان باتری ضعیف تر می شود، اما با داشتن سنسور نور، چراغ های اتومبیل در صورتی که نیاز نباشد خاموش می شوند و به باتری فشار نمی آید.
در صورت شکستن شیشه جلوی اتومبیل و نیاز به تعویض آن باید اطمینان حاصل کنید که سنسورهای به کاررفته در شیشه جلو به خوبی نصب شده باشند، زیرا در صورتی که بد نصب شوند، اطلاعات محیطی را همراه با خطای زیاد تشخیص می دهند و بخش مورد نظری که از آن سنسورها اطلاعات می گیرد متناسب با شرایط محیطی کار نمی کند.
برای مثال، در صورتی که سنسور نور به خوبی نصب نشود، میزان نور محیط را درست تشخیص نمی دهد و به همین دلیل در مواقعی که نیاز به روشن شدن چراغ هاست، آن ها خاموش اند .
 
چگونه عملکرد چراغ های اتومبیل خود را به سنسور نور واگذار کنیم؟
 
در اتومبیل هایی که مجهز به سنسور نور هستند بر روی دسته تنظیم چراغ های جلو یک بخش Auto وجود دارد که راننده با قرار دادن آن دسته بر روی Auto این سنسور را فعال می کند و چراغ های جلو متناسب با تشخیص سنسور خاموش یا روشن می شوند.
در اتومبیل های آلمانی بخش تنظیم چراغ ها بر روی دسته راهنما قرار ندارد و کنترل چراغ ها توسط سِلِکتور درجه مانندی که در سمت چپ فرمان قرار دارد انجام می شود. در این اتومبیل ها بر روی سِلِکتور بخش Auto وجود دارد که با قرار دادن درجه بر روی آن سنسور نور فعال می شود.
در برخی از اتومبیل های دیگر نیز در سمت چپ دسته راهنما یک دکمه وجود دارد که بر روی آن کلمه Auto نوشته شده است که با فشار دادن آن سنسور نور فعال می شود.
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
 _    ___        _____ 
(_)  /   |      |____ |
 _  / /| |  ___     / /
| |/ /_| | / __|    \ \
| |\___  || (__ .___/ /
|_|    |_/ \___|\____/ 
                       
                       
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو
 ۲۳ آبان ۱۴۰۰

روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

روش های  برطرف کردن خط و خش از روی خودرو تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمیشوند. این خط و خطوط در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند... شناخت و بررسی انواع خط افتادگی اگر جسم از رنگ ...  ادامه مطلب 
چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟ تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار ...  ادامه مطلب 
علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟
 ۲۲ تیر ۱۴۰۰

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟ یک دلیل بسیار مهم برای کم کردن باد لاستیک‌های اتومبیل ‌ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک‌ها است. این اثر می‌تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند. فشار باد درست لاستیک اتومبیل ، ...  ادامه مطلب 
اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
 ۲۰ تیر ۱۴۰۰

اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

هنگام نگاه کردن به تایر اتومبیل ها، اعداد و حروف نوشته شده بر روی آن نظر شما را به خود جلب می کند.در نگاه اول، این اعداد و حروف کمی گنگ و مبهم به نظر می رسند، اما هر کدام از آن ها به مفهوم و اندازه خاصی اشاره دارد که مفهوم ها و اندازه ها و ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات ...  ادامه مطلب 
چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟
 ۱۵ تیر ۱۴۰۰

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟   یکی از تغییرات مهمی که در اتومبیل های تولید شده در سال های اخیر مشاهده می کنیم، اضافه شدن دی لایت به آن هاست. این آپشن به حدی در دنیا فراگیر شده است که حتی در اتومبیل های داخلی مانند ۲۰۷، شاهین، سورن پلاس، دنا پلاس و کوییک هم از دی ...  ادامه مطلب