نکاتی برای بهبود عملکرد ترمز و افزایش عمر لنت های ترمز

نکاتی برای بهبود عملکرد ترمز و افزایش عمر لنت های ترمز
تاریخ:
۰۱ تیر ۱۴۰۰
نکاتی برای بهبود عملکرد ترمز و افزایش عمر لنت های ترمز
ترمز یکی از مهم ترین قطعات اتومبیل محسوب می‌شود، توجه کردن به علائمی که تمام شدن لنت ترمز را به شما گوشزد می‌کند، می‌تواند جان شما را نجات دهد.
سیستم ترمز از تعدادی قطعه مصرفی تشکیل ‌شده که باید در زمان های مناسب تعویض شوند. لنت‌ها از مهم‌ترین قطعات مصرفی سیستم ترمز هستند و یک راننده خوب باید با علایم خرابی لنت ترمز و در راس آن اتمام لنت‌ها آشنا باشد تا مانع ازایجاد خسارات جانی و مالی برای خود و دیگران شود. لنت‌های خراب باعث افزایش مسافت ترمز شده که در نهایت ممکن است منجر به تصادف شوند.
معمولا صاحبان اتومبیل سعی می‌کنند در زمان خرید لنت ترمز از برندهای اصلی استفاده کنند زیرا این قطعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از مشکلات اساسی زمان تعویض لنت ترمز این است که نمی توان میزان مسافت دقیقی را برای آن اعلام کرد. زمان اتمام لنت ترمز به موارد متعددی از جمله نوع رانندگی و میزان استفاده از خودرو، برند ساخته شده و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.
لنت ترمز هم مانند سایر قطعات خودرو عمر مفیدی دارد و باید به صورت دوره‌ ای نسبت به تعویض آن اقدام کرد. اما این عمر مفید به صورت دقیق مانند سایر موارد مصرفی مثل روغن موتور و … اعلام نمی‌شود و نیاز به چک کردن دارد.
در سال های گذشته برای ساخت لنت‌ها از آزبست استفاده می‌شد، اما به دلیل سرطان‌زا بودن، اخیرا استفاده از آن ممنوع شده است. در سال های اخیر از لنت‌هایی مثل لنت‌های سرامیکی استفاده می‌شود که دارای عملکرد مناسبی هستند اما قیمت بالایی دارند و طول عمر لنت‌ها به نوع اتومبیل، شیوه رانندگی، نوع لنت، تعداد سرنشینان و محل رانندگی بستگی دارد .
صدای سوت لنت ها
یکی از راه های تشخیص تمام شدن لنت صدای سوت لنت است. هرچند که صدای سوت لنت در بعضی از محصولات نشان دهنده کیفیت پایین لنت ترمز است و پس از مدتی از بین می‌رود، اما اگر این صدا طولانی‌ مدت طول کشید، نشان دهنده اتمام لنت دارد. این صدا گاهی آن قدر بلند است که حتی با وجود بسته بودن شیشه‌ها باز هم به گوش می‌رسد. برای بررسی می‌توانید چرخ را بازکنید و فاصله روتور و لنت را بررسی کنید. این فاصله می‌بایست بیش از ۶ میلی‌متر باشد.
صدای خرخر در لنت های ترمز
بالای لنت‌ ترمز، یک ‌تکه فلزی کوچک قرار دارد که به تشخیص این عارضه کمک می‌کند. پس از اتمام لنت ترمز، این تکه فلزی با روتور تماس پیدا می کند و به شما هشدار می‌دهد که لنت ترمز تمام ‌شده است و نیاز به تعویض دارد. اگر به این صدا بی‌اهمیت باشید، این تکه فلزی به روتور آسیب می‌زند و آن را گود می‌کند که باعث ایجاد هزینه‌های تعمیرات زیادی می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که تماس بیش از حد باعث گرم شدن و دود کردن ترمزهم می‌شود که بسیار خطرناک است.
در حالت کلی اگرهنگام ترمزگیری صدای غیرمعمولی به گوشتان می‌رسد بسیار با وسواس عمل کنید چرا که اگر روتور آسیب ببیند باید هزینه گزافی را برای صافی سطح و یا تعویض آن متقبل شوید پس تعویض لنت ترمز را پس ازاتمام آن جدی بگیرید.
کشیدن خودرو در هنگام ترمزگیری
شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام رانندگی احساس کنید کنترلی بر روی ماشین ندارید و یا هنگام ترمزگیری، انگار که لنت ترمز های شما از کار افتاده است. این‌ها همگی می‌تواند حاکی از خرابی سیستم ترمز و لنت ترمز باشد. اگر در تعویض قبلی تنها یک لنت را عوض کرده باشید، پس از اتمام لنت دیگر، در هنگام ترمز، اتومبیل به سمت لنتی که توان بیشتری دارد کشیده می‌شود که می‌تواند در بزرگراه‌ها بسیار خطرناک باشد و حتی باعث انحرافات خطرناک اتومبیل شود.
در واقع در این مواقع به یک چرخ کالیپر چسبیده است و این امر باعث تولید نامتعادل اصطکاک خواهد شد. اگر نیروهای اعمال شده به چرخ‌ها یکسان نباشد باید دوباره منتظر کشیده شدن اتومبیل به یک سمت باشید. البته لازم به ذکر است که کشیده شدن اتومبیل تنها به دلیل این عارضه نیست و ممکن است ناشی از آسیب‌های جلوبندی اتومبیل، کم بودن ‌باد تایرها، ساییده شدن لاستیک ‌ها و چند عامل دیگر نیز باشد.
لرزش پدال ترمز
اگر اتومبیل شما مجهز به سیستم ABS باشد، در ترمزهای شدید، شاهد لرزش شدید پدال ترمز خواهید بود. این امر به دلیل سیستم عملکردی ترمزهای ABS است و کاملا طبیعی است. زیرا این سیستم بوسیله اتصال و جدا کردن پیاپی لنت، مانع لیز خوردن و قفل شدن چرخ می‌شود. اما اگر درهنگام ترمزعادی نیز این لرزش را احساس کردید، ایراد از سیستم ترمزاست و این امر هم بدلیل سطح ناصاف روتور بوده و باید به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید.
نامتناسب بودن فشار وارده به پدال و عملکرد ترمز
از میان راه‌های تشخیص تمام شدن لنت ترمز این روش کمی تجربی است و برای افرادی که به اتومبیلشان دقت می‌کنند مشهود خواهد بود. اگر افت عملکرد نسبت به زمان‌های قبل محسوس باشد و مجبور باشید برای ترمز کردن بیش‌ از حد پدال را فشار دهید، باید به فکر تعمیر آن باشید. همچنین اگرهنگام گرفتن ترمز، پدال بیش از حد پایین رود، نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز است و احتمالا لنت‌ ترمزها ساییده شده و یا سیستم هیدرولیک دچار مشکل شده است که با نشت روغن ترمز خود را نشان می‌دهد.
عمر تقریبی لنت ها چقدر است؟
بهترین زمان تعویض لنت که نه ایمنی را به خطر بیندازد و نه هزینه بی مورد باشد، زمانی است که میزان روغن موجود در مخزن، از حد استاندارد توصیه شده توسط سازنده پایین ‌تر برود. در این شرایط به دلیل سایش لنت‌ها، سطح روغن در مخزن پایین می‌رود. وقتی سطح روغن به قسمت تعیین‌شده رسید، لنت‌ها را تعویض کنید. البته توجه داشته باشید که پایین رفتن سطح روغن در مخزن به دلیل نشتی روغن از مجموعه مدار ترمز نباشد. در فاصله زمانی منظم زیر اتومبیل رفته و سلامت مجموعه مدار ترمز و شلنگ‌های منعطف را بررسی کنید. البته به نظر بعضی از کارشناسان بهتر است هر ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر لنت اتومبیل بررسی شود. همچنین زمانی که لنت اتومبیل ۸۰ درصد مصرف شده باشد باید حتما اقدام به تعویض کرد.
نکاتی برای بهبود عملکرد ترمز و افزایش عمر لنت های ترمز
1- گردش هوا به طور کامل حول مجموعه دیسک و کلیپر موجب خنک شدن لنت و در نتیجه افزایش عمر آن می شود. در سال ۱۹۹۱ کارخانه شورلت آمریکا تعداد زیادی شکایت دریافت کرد که همگی حاکی از کم بودن عمر لنت ها بود. راه حل پیشنهادی کارشناسان شرکت GM آن بود که باد شکن های اتومبیل را از دو سمت قسمت جلویی آن برداشتند. این کار باعث وزش بهتر باد و خنک شدن لنت ها و در نتیجه افزایش عمر آن شد.
2- در بسیاری از موارد ناکارایی ترمز به دلیل عوض نشدن روغن ترمز است. به طور مثال روغنی با دمای جوش ۴۰۰ درجه سانتیگراد ، پس از یک سال استفاده، دمای جوشش به ۳۰۰ درجه سانتیگراد می رسد که نتیجه آن، تبخیر در مانورها و ترمزگرفتن های شدید و کارایی نامناسب سیستم ترمز است. همچنین تبخیر روغن ترمز باعث ایجاد حالت قفلی خفیف به واسطه نیروی پسماند ناشی از فشار بخار روغن می شود که مانند این است که راننده پدال را فشار دهد و نگه دارد. این موضوع باعث استهلاک زود هنگام لنت می شود.
3- در بسیاری از موارد کلیپر از منظر بیرونی هیچ مشکلی ندارد و کاملاً خنک است اما داخل آن سرشار از لجن و رسوب است که این مسئله باعث ایجاد نیروی پسماند ناشی از رسوبات پشت پیستون کلیپر و استهلاک سریع لنت می شود. برای حل این مشکل باید کلیپر باز و تمیز و به طور کامل سرویس شود.
4- هرگز لنت های آزبستی یا غیر آزبستی را جایگزین لنت های نیمه فلزی نکنید؛ مگر این که تامین کننده قطعات اجازه این تعویض را داده باشد. لنت های آزبستی یا غیر آزبستی ساکت تر از لنت های نیمه فلزی هستند ولی همانند لنت های نیمه فلزی تحمل گرما را ندارند. بنابراین در صورت جایگزینی غیر مجاز لنت های آزبستی یا غیر آزبستی به جای لنت های نیمه فلزی، به دلیل حرارت بالا شاهد کاهش عمر لنت و از بین رفتن سریع آن خواهیم بود.
 
 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
     _  _      __   _____ 
    | || |    /  | |____ |
  __| || |__  `| |     / /
 / _` || '_ \  | |     \ \
| (_| || |_) |_| |_.___/ /
 \__,_||_.__/ \___/\____/ 
                          
                          
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو
 ۲۳ آبان ۱۴۰۰

روش های برطرف کردن خط و خش از روی خودرو

روش های  برطرف کردن خط و خش از روی خودرو تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند. بعضی از آنها اصلا خط افتادگی محسوب نمیشوند. این خط و خطوط در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند... شناخت و بررسی انواع خط افتادگی اگر جسم از رنگ ...  ادامه مطلب 
چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟
 ۱۱ آبان ۱۴۰۰

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید روغن‌های ترمز، هیدرولیک و گیربکس را تعویض کنیم؟ تقریبا همه رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو اطلاعات کافی دارند، اما سیالات مهم دیگری در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که همگی وظایف بسیار ...  ادامه مطلب 
علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟
 ۲۲ تیر ۱۴۰۰

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟

علت کم شدن باد لاستیک اتومبیل در تابستان چیست؟ یک دلیل بسیار مهم برای کم کردن باد لاستیک‌های اتومبیل ‌ها در فصل تابستان و گرما، اثر بسیار زیاد گرما روی لاستیک‌ها است. این اثر می‌تواند خود را به صورت خالی شدن باد یا ترکیدن لاستیک نمایان کند. فشار باد درست لاستیک اتومبیل ، ...  ادامه مطلب 
اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
 ۲۰ تیر ۱۴۰۰

اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

هنگام نگاه کردن به تایر اتومبیل ها، اعداد و حروف نوشته شده بر روی آن نظر شما را به خود جلب می کند.در نگاه اول، این اعداد و حروف کمی گنگ و مبهم به نظر می رسند، اما هر کدام از آن ها به مفهوم و اندازه خاصی اشاره دارد که مفهوم ها و اندازه ها و ویژگی های آن تایر هستند. فهمیدن اطلاعات ...  ادامه مطلب 
چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟
 ۱۵ تیر ۱۴۰۰

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟

چرا از دی لایت در اتومبیل ها استفاده می شود؟   یکی از تغییرات مهمی که در اتومبیل های تولید شده در سال های اخیر مشاهده می کنیم، اضافه شدن دی لایت به آن هاست. این آپشن به حدی در دنیا فراگیر شده است که حتی در اتومبیل های داخلی مانند ۲۰۷، شاهین، سورن پلاس، دنا پلاس و کوییک هم از دی ...  ادامه مطلب